Verantwoorde voeding tijdens de feestdagen

Verantwoorde Voeding tijdens de Feestdagen.

De feestdagen staan voor de deur en dat zijn nu juist de dagen waar de gemiddelde Nederlander net iets meer en ongezonder eet dan in een andere willekeurige periode.
Om te voorkomen dat je je de dagen erna schuldig voelt aan het feit dat je hebt gezondigd wil ik jullie enkele tips meegeven zodat je tijdens de kerst lekker maar verantwoorder eet.

7 richtlijnen tijdens de Decemberdagen;

  • Kies een licht ontbijt:
    Groene smoothie, overig fruit, kwark, ei, rijst wafels met mager beleg
  • Introduceer balansdagen:
    Tijdens een balans dag neem je minder calorie├źn dan de dag ervoor om te compenseren en je lichaam de kans te geven de grotere hoeveelheid eten te verwerken.
  • Eet voldoende groenten:
    Tijdens de lunch een salade eten, of als gast tijdens avondeten niet direct met brood beginnen maar ervoor zorgen dat je voller raakt door voor een salade te kiezen.
  • Let op overtollig gebruik van suikers:
    Zorg ervoor dat je deze dagen niet gebruikt als excuus om teveel en onnodige suikers te eten, dus geen extra decoratie met snoep, maar kies voor fruit. Vermijd de en/en factor, door voor bv het gourmetten eerst koffie met bonbons, gebak of overige chocola te schenken.
  • Stop als het genoeg is geweest:
    Je weet dat er meerdere dagen aankomen en er is vaak keus te over, ook de dagen erna. Zit je vol stop dan, het kan ervoor zorgen dat je je misselijk gaat voelen of je het gevoel te geven dat je de hele tijd naar het toilet moet.
  • Geniet van je eten en eet rustig:
    Kies voor kwaliteit, de lekkere gerechtjes en eet rustig. Als je snel eet zit je sneller vol en proef je amper wat je gegeten hebt en dat is erg zonde tijdens een kerstdiner.
  • Matig alcoholgebruik:
    Zorg er tijdens deze dagen voor dat de extra alcoholinname beperkt blijft, door meer alcohol te drinken krijg je ook weer meer trek. Het verwerken van alcohol kost je lichaam veel tijd en vergt veel van je organen. Kies bewust en drink ook eens groene thee of water.

Hierbij geef ik jullie ook nog enkele specifieke tips m.b.t. voeding rondom de feestdagen:

  • Gebruik mager vlees (kip/kalkoen/rund)
  • Gebruik rode sauzen of maak saus op basis van yoghurt of kwark
  • Gebruik voldoende groenten, bv tijdens gourmet of fondue; ui, aubergine, paprika, champignons, courgette
  • Kies voor vis (zalm, tonijn, kabeljauw)
  • Eet rustig en geniet!