2015 het jaar voor jou om je goede voornemens te realiseren!

2015 het jaar voor jou om je goede voornemens te realiseren!

Aankomend jaar wordt het eens echt tijd dat je je goede voornemens gaat verwezenlijken. Waarom is dit afgelopen jaar of de afgelopen jaren niet gelukt? Ik mijn optiek omdat het oplossingen zijn voor symptomen, in plaats van oplossingen voor problemen.

Voornemens zijn uitingen van innerlijke conflicten. Het is vaak een strijd tussen voelen en denken. Je weet best dat iets beter zou zijn, maar je wilt het niet, anders deed je het wel.

Voornemens vragen vaak om enorme aanpassingen in je dagelijkse gewoontes. En gewoontes verander je niet zomaar. Dus val je na een aantal weken weer terug in je oude vertrouwde levensstijl, en is er niets veranderd.

Tussen mannen en vrouwen zit uiteraard ook bij het hebben van goede voornemens, net als met andere zaken een verschil. Mannen drinken, roken, gokken etc. vaker en dit heeft te maken met het temperen van emoties terwijl vrouwen vaak streng voor zichzelf zijn en een kritisch zelfbeeld hebben; ik ben dom, dik, lelijk….

Je kunt met bepaalde gewoontes die je nu hebt of de afgelopen jaren jezelf eigen hebt gemaakt stoppen uit wilskracht maar het is nog effectiever om te stoppen uit overtuiging, vanuit een intrinsieke motivatie. Op een gegeven moment gaat het ook vanzelf, omdat je er dan aan toe bent. Dat is een bewustwordingsproces.

In dit schrijven wil ik jullie graag een 6-tal adviezen meegeven om je goede voornemens voor 2015 wel te behalen namelijk;

1) Stel haalbare en realistische doelen en beperk deze tot een stuk of 3-5. Concentreer je energie op je belangrijkste voornemens, zo houdt je je focus en is de kans van slagen groter. Er is niets leukers dan een doel te halen en niets is meer frustrerend dan deze niet te halen.

2) Blijf geduldig en overzie het proces! Stel een positief doel en wees niet te streng voor jezelf. Soms ben je te streng voor jezelf en wil je iets te “snel” gerealiseerd zien. Accepteer dat het niet altijd makkelijk zal zijn maar houdt het einddoel voor ogen en laat je niet misleiden door ruis op de lijn. Als je een moment van zwakte hebt geef dan niet op, het is immers niet erg om fouten te maken. De aanhouder wint!

3) Deel je goede voornemens met vrienden en kennissen of facebook vrienden.
Door het te delen maak je het visueel en houden anderen je ook scherp wat weer extern motiveert. Geef statusupdates en kom misschien op deze manier in contact met anderen die eenzelfde doelstelling hebben en waardoor je elkaar kunt versterken.

4) Vervang je “slechte” door “goede” gewoontes.
Onze geest houdt er nu eenmaal niet van om te lijden, dus onbewust ga je op zoek naar vreugde. Maar als je je hier niet bewust van bent, kun je dus ook toevlucht zoeken in dingen die eigenlijk ook niet goed voor je zijn. Kies daarom bewust voor positieve vervangende gewoontes. Hou je van snacken, kies dan voor gezonde, caloriearme snacks. Heb je vooral trek in een sigaret wanneer je gestrest bent, zorg dan voor meer ontspanning in je leven. Slaap voldoende, mediteer, neem een lekkere warme douche, ga sporten! Ben je kritisch van geest? Probeer dan bewust het goede in mensen op te zoeken en complimenteer ze erop. Het goede gevoel dat je van deze positieve vervangingen krijgt, zorgt ervoor dat je het makkelijker volhoudt.

5) Beloon jezelf!
Beloon jezelf als je goed bezig bent met je goede voornemen. Zo houdt je je bij het positieve en kun je na gaan denken over hoe je jezelf gaat belonen. Het hoeft niet groots of duur te zijn, als het maar iets is wat je echt leuk vindt.

6) Maak een voorstelling van jezelf als je je doel hebt behaald.
Hoe voel je je? Hoe zie jij jezelf? Wat denk je?
Houd dat beeld voor je, te allen tijde!

Naast de adviezen die ik jullie hierboven meegeef zal ik nu een aantal kernwaarden benoemen waar de meeste mensen 1 van hun voornemens aan koppelen. Probeer niet je leven direct te volledig te veranderen maar focus je liever op simpele gewoontes die grootse veranderingen teweeg brengen.

1) Meer geluk
Wil je je gelukkiger voelen, richt je op dankbaarheid. Uit je dankbaarheid vaker.
Voel je je regelmatig dankbaar dan voel je je gelukkiger en weet je de echt belangrijke zaken beter te waarderen.

2) Verbeteren van je gezondheid.
Wil je afvallen, fitter worden, energieker zijn of minder vaak ziek of stralen als nooit tevoren.
Kies een sport welke je leuk vind, ga meer bewegen en doe dit verantwoord, individueel in groepsverband of onder specifieke begeleiding van bv een personal trainer.
Richt je op gezondere voeding en onbewerkte voeding, veel groenten, fruit, noten, salades en eiwitrijk voedsel.
Dit i.c.m. voldoende rust zal je gezondheid een enorme boost gaan geven.

3) Meer vrijheid.
Verschil zit hem in innerlijke en praktische vrijheid. Innerlijke vrijheid is het mooiste en makkelijkst te realiseren. Hoe vrij je je van binnen voelt is belangrijker dan hoe vrij je daadwerkelijk bent. Wanneer je zelfvertrouwen toeneemt voel je je direct vrijer en hoe fijn is het dat je je echt prettig voelt bij wie je bent en echt “schijt” hebt aan wat anderen denken of zeggen.
Praktische vrijheid is bv voldoende geld, vrije tijd, ongebonden.

4) Meer liefde
Investeer in je relaties en durf te geven, hoe beter je anderen behandelt hoe meer jezelf terug gaat ontvangen.

5) Meer succes
Focus je op je belangrijkste doel en stel een duidelijk stappenplan samen, het kan goed zijn dat deze onderweg wordt bijgesteld als het maar ten goede komt van je uiteindelijke doel.

Kies jouw belangrijkste waarden voor 2015 en maak gebruik van de geboden adviezen.
“If you want something you never had, you have to do something you’ve never done!”
You tube tip :

https://www.youtube.com/watch?v=7ifTUullbPY